Wereldwaterdag

Al ons ondersteunend materiaal vindt u op onze googledrive!

Doelpubliek

Kleuter, Lagere en Middelbare Scholen en via een sponsortocht hun familie en directe omgeving.

We mikken op scholen uit de Stad en de Provincie Antwerpen, uit het Stads- en Provinciaal Onderwijs, het GemeenschapsOnderwijs (GO), het Vrij Onderwijs en de Methodescholen (zoals Steinerscholen).

Verantwoording

Een deelname aan zo’n dag maakt jongeren, zo jong mogelijk, én hun omgeving meer bewust van de problematiek, en van de houding die

  • zowel in hun persoonlijk leven moet spelen – duurzaam omgaan met water thuis
  • als op wereldniveau, zowel wateroverlast als droogtes.

Inhoud

We bieden

  1. lesmateriaal en spelen rond water voor in de klas
  2. ondersteuning bij de organisatie van een WereldWaterDag op school

Water in de klas

  • Waterspelen
    • Uniek ganzenspel rond water, met doe-opdrachten en verhaaltjes onderweg (over water in Congo: transport, kwaliteit, gebruik, verbruik, ziektes, gender…)
    • Bingo (geluidenspel)
    • Kwartetten
    • Inhoudsspel (van milliliter tot kubieke meter)

    We hebben de ambitie om voor elk spel leerdoelstellingen te laten formuleren. Hulp is welkom 🙂

  • Lesmateriaal: voor de kleinsten kan het gaan over eigen watergebruik en voor de grootsten kan het gerust gaan over de SDG’s.
  • verzameling van interessante links (Djapo, Join For Water, Unicef, KlasCement…)
  • fotomateriaal over de situatie in Kasongo-Lunda (Congo)

We bieden al ons materiaal gratis aan, dankzij steun van de dienst Ontwikkelingssamenwerking van de stad Antwerpen. Neem contact op voor jouw spelendoos!

WereldWaterDag

De invulling van de WereldWaterDag is volledig door de school zelf te bepalen; ons materiaal en de ervaringen van 2019 kunnen ondersteunen waar nodig.

  • Feestmoment met de hele school als start: een feest- en danslied, bv. De regendans (Kabouter Plop) of Dans de water wave (Djapo)
  • Sponsortocht afhankelijk van de leeftijd (van 600m tot 6km?) – onderweg doe-opdrachten die de bewustmaking concreet en fysiek voelbaar maakt
  • Terugkommoment op de speelplaats – uitwisseling van de ervaringen
  • Ondersteunend materiaal: affiches voor alle deelnemende scholen, promofilmpje, brief voor de ouders, sponsorkaart

Klik hier voor een filmimpressie van Wereldwaterdag 2019 

Achteraf

  • Verslag en evaluatie (getuigenissen van de deelnemers, ook van juffen en meesters, foto’s) op eigen website en hier bij watervoormabele om goesting en ideeën voor de volgende jaren door te geven

Al ons materiaal kan door iedereen ook vrij worden geconsulteerd en gedownload via onze googledrive. Om als deelnemende school zelf materiaal of verslagen toe te voegen, hebben we eerst het emailadres nodig van de ‘schoolverantwoordelijke’ voor dit project. Hij/zij krijgt dan rechtstreeks toegang.